הפרעות קשב וריכוז
מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז לעתים משולבת עם היפראקטיביות ולעתים מופיעה בלעדיה. הדרך לזהות את ההפרעה בגן הילדים או בכיתה היא בד"כ דרך חוסר יכולת של הילד לשבת ולהתמיד במשימות לאורך זמן, או חולמנות והתנתקות. אך זהו מבט מאוד שטחי על הפרעה שהיא מאוד מורכבת. מה שחשוב לדעת, הוא שלמעשה הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה המשפיעה כמעט על כל תחומי התפקוד של הילד, מכיוון שהאלמנט המרכזי של הפרעה זו היא פגיעה בתפקודים הניהוליים במוח. הפגיעה בתפקודים הניהוליים של המח גורמת למספר מאפיינים התנהגותיים. הנה מספר דוגמאות:

חיים בהווה – נטייה להיסחף אחרי כל מיני דברים שקורים באותו הרגע. לא משנה מה עשינו קודם ומה תכננו לעשות אחר כך. לכן ההתמקדות היא בזמן הווה. העבר והעתיד לא ממש קיימים.

קושי לחשוב קדימה – היכולת לנבא את תוצאות התנהגותנו ולערוך סימולציות מוחיות מהירות. בהעדר יכולות אלו הילד נכנס למסלולים שנועדו לכישלון שוב ושוב.

קושי ללמוד מטעויות – קיים קושי לעכב את ההווה ולעצור לרגע לקחת בחשבון לקחים שנלמדו בעבר.

שאיפה לריגוש – הילדים נמשכים מאוד לדברים שמרגשים ושמעוררים אותם, על מנת לעורר את החלקים במח שרדומים עקב ההפרעה. מכאן הרבה התנהגויות מסוכנות שהופכות עוד יותר מסוכנות בהעדר היכולת לחשוב קדימה.

קושי בהתארגנות – ניתן לראות חוסר ארגון בהרבה רמות בסביבה (מוציאים דבר אחד, עוברים לדבר אחר וכד').

קושי להתנתק ממשימה ולחזור למשימה - ילדים אלה לעיתים קרובות נעדרים גמישות בחשיבה, שמאפשרת מעבר מדבר לדבר, חשיבה יצירתית, וחיפוש פתרונות חדשים במקום להיתקע על פתרון אחד.

קושי לקיים דיבור פנימי - כאשר אנו זקוקים לכך תוך כדי עבודה בכדי לפתור בעיה.

קושי בהפנמה ובלמידה של חוקים.

תחושת זמן לקויה



כיצד תבוא לידי ביטוי הפרעת קשב וריכוז בתהליכי הלמידה?

נראה ילד שמתקשה בהעברת הקשב מנושא לנושא. לדוגמה, המורה עברה לדבר על לנושא חדש, אך הילד עדיין תקוע בנושא הקודם.

בעבודות ובמבחנים נראה חוסר ארגון, דילוגים והשמטות. לדוגמא, ילד שהשיב רק על הסעיף הראשון של השאלה ושכח את הסעיף השני, או ילד שסיים שאלה אחת ואז נתקע והתחיל לפטפט כי שכח מה הדבר הבא שהוא אמור לעשות, או ילד שכתב תשובה נכונה אבל במקום הלא נכון.

נראה ילד שמתקשה למקד את הקשב השמיעתי בדברי המורה. הוא שומע רק חלקי דברים. לדוגמא, המורה מודיעה שהטיול מחר התבטל בגלל הגשם ויתקיים בשבוע הבא במקום. הילד מגיב רק לחלק הראשון של המשפט ומתחיל לצעוק במחאה.

נראה ילד שמתקשה למקד את הקשב החזותי בטקסט, במיוחד אם הדף צפוף או עמוס.

לסיום, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויים להיות ילדים אינטליגנטים ביותר שבהינתן עזרה בהתארגנות ובמיקוד יגיעו להישגים גבוהים. ללא עזרה בהתארגנות ומיקוד הם עלולים לחוות כישלון אחר כישלון. השליטה בידינו...