מהם ליקויי למידה?
ליקויי למידה נובעים מפגמים במערכת העצבים, היכולים להתבטא בסוגים שונים של קשיים. בין הליקויים נפוצים הפרעת קשב וריכוז, ליקוי בחשיבה מתמטית, ליקוי שפתי ועוד. למעשה, מכיוון שמערכות העצבים שלנו הן כל כך מורכבות וייחודיות, אצל כל אדם הליקוי יכול לקבל ביטוי שונה לגמרי. ילדים הסובלים מליקויי למידה עשויים להיות ילדים אינטליגנטים ביותר שעל ידי עזרה בהתארגנות ובמיקוד יגיעו להישגים גבוהים. ללא עזרה בהתארגנות ומיקוד הם עלולים לחוות כישלון אחר כישלון. השליטה, אם כן, בידינו.

הגדרת ליקויי למידה על פי DSM-IV (ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי)

ליקויי למידה מאובחנים כאשר הישגי הילד במבחנים סטנדרטיים בקריאה, במתמטיקה או בהבעה בכתב, פחותים במידה משמעותית מן המצופה מתלמיד בן גילו, מלימודיו ומרמת המשכל שלו. ליקויי הלמידה מפריעים במידה מובהקת להישגים האקדמיים, או לפעולות החיים היומיומיות המחייבות כישורי קריאה, מתמטיקה וכתיבה.

המאפיין העיקרי של ליקויי למידה הוא הפער שבין הפוטנציאל האינטלקטואלי של הילד לבין הישגיו בפועל. הקיום של הפער הזה הופך את החיים של ליקויי הלמידה למאוד מבלבלים, וגם מי שבא איתם במגע מרגיש מבולבל: למה הילד מצליח בדבר אחד ונכשל בנושא אחר? למה אתמול הוא הבין והיום הוא שכח הכל? למה ילד כל כך חכם לא מצליח לעשות דבר כל כך פשוט?

הסביבה שואלת את עצמה אם הילד עושה דווקא, אולי הוא חסר מוטיבציה, אולי יש לו בעיה נפשית... וגם הילד שואל את עצמו כל הזמן – מה אני? טיפש או חכם? חוסר העקביות בתפקוד היא חלק בלתי נפרד של ליקויי למידה והוא טומן בחובו הרבה מאוד סבל.

מדוע חשוב כל כך לאבחן ולטפל בליקויי למידה?

אחד מכל עשרה בני אדם סובל מליקוי למידה.

35% מהתלמידים הסובלים מליקוי למידה לא יסיימו תיכון.

60% מהמתבגרים המטופלים במסגרות גמילה מסמים ואלכוהול סובלים מליקויי למידה.

70% מנערים עבריינים סובלים מליקויי למידה.

כיצד מטפלים בליקויי למידה

(מתוך "כתב אישום: ליקוי למידה, נשירה ועבריינות" מאת עמלה עינת ותומר עינת)

האחריות שלנו כהורים ומטפלים היא ראשית כל לאבחן ולמפות את יכולותיו של הילד. בכל מקום בו נמצא ליקוי, נמצאת גם דרך עוקפת, מפצה, שיש להכיר אותה, לתמוך בה ולטפח אותה. באמצעותה נטפח גם את הדימוי העצמי של הילד לקוי הלמידה, שלעיתים קרובות כל כך נמצא בשפל, בשל הישגיו הנמוכים.

ליקויי הלמידה העיקריים

הפרעת קשב וריכוז

ליקוי שפתי

ליקוי בתפיסה חושית, בזיכרון ובאינטגרציה בין חושית

דיסגרפיה וליקויים בחשיבה מתמטית